THE BEAGLE, SPANNEND?

Vanavond begon de Beagle bij de VPRO. Een reis in de voetsporen van Charles Darwin. Met een beetje geluk kan dat best wel mooie televisie worden, al zag het er vanavond flink wat braver en traditioneler uit dan pakweg een jaar geleden het plan was.
Toen werd ik benaderd met de vraag om eventueel mee te doen als de sidekick van Midas Dekkers. Ik had toen nog nooit gezeild en biologie was nooit echt mijn ding, maar het idee de wereld rond te zeilen benam me meteen de adem.
Enfin. Om een lang verhaal kort te maken: Midas Dekkers stapte uit het project, en ik werd niet de lady on board omdat ik - zoals vaker met dit soort benaderingen - 'het' niet werd. De leading lady werd de kleindochter van Darwin zelf, Sarah Darwin. Logische keus lijkt me, want kan dramatisch mooie televisie opleveren. En wellicht was ik - met mijn slechte punten voor biologie niet echt de gedroomde anchorlady voor dit project...
Maar toen ik me in Darwin en de Beagle verdiepte vond ik het vooral opmerkelijk hoe zwak deze 'grote geest van onze Westerse beschaving' in intermenselijke relaties bleek. En ronduit racistisch wat zijn beschouwingen op inheemse volkeren betreft. Al denk ik dat zo'n beetje iedereen in die tijd zo dacht. Maar Darwin ging ver...
Wie daar meer van wil weten lees “The Descent of Men, and the Selection in Relation to Sex”. Ik word daar erg boos om.
Fitzeroy, de kapitein van de Beagle, daarentegen vond ik zelf een interessant, menselijker figuur. Zijn beschouwingen zijn ook gepubliceerd, maar die heb ik zelf (nog) niet gelezen. Maar wat ik over hem kon vinden, sprak me aan. Al weet ik dat het dramatische aspect van zijn zelfmoord en diepgelovigheid daar ook in meespelen (er wordt gezegd dat hij er niet mee kon leven mee gewerkt te hebben aan de basis van de evolutietheorie).
Ik ben dan zelf ook benieuwd hoe dit aspect en zijn rol on board een plek krijgt binnen de reis. In eindredacteur Lex Runderkamp (al vanaf een vroeg stadium bij het project betrokken) meende ik een Fitzeroy-a-like type te herkennen. Vond hem eigenlijk de enige echte leading man cq lady on board vanavond. Sarah wou maar niet van het scherm afspatten. En dat is geen kinnesinne (wat een mooi Nederlands woord he), maar bij een moment bij grootvaders stoel, verwacht ik (Oernederlandse maar niets voor niets cliché): kippenvel!

Hoop wel dat het allemaal wat rauwer wordt, en wat meer VPRO signatuur (het halve Diogenes team werkt mee) en kleur krijgt (het was gister qua samenstelling nog witter dan de Darwin bemanning). Het Teleac-gehalte lag vanavond behoorlijk hoog en dat vind ik voor mijn zoon van 12 weliswaar interessant, maar wat mezelf betreft: dat ben ik ondanks de slechte cijfers voor biologie toch allang ontgroeid, vrees ik.

Maar soit. I'm positive. Vooralsnog.

4 opmerkingen:

Unknown zei

Het viel mij op dat Lex R. ieder die hij al rondlopend iets vroeg voorzag van een hand op de schouder.

Unknown zei

Bij de aflevering van vanovond had ik hevige afhaakaandrang. Gezellige praatjes op een dure boot over golven en deinende horizon, dat geloof ik allemaal best, zeeziekte ook. Neemt veel tijd. Die heb ik niet.

NESKE BEKS zei

Hihihi... - Excuse me. Ik heb niet gekeken. Was elders druk met belangrijkere dingen. Maar niets gemist dus?

Unknown zei

Woensdagavond wordt dezelfde aflevering op Canvas uitgezonden. Haha, weer een excuus?