46XX en 46XY of CASTER SEMENYA ROCKS !

Maanden geleden zag ik op tv een documentaire over Foekje Dillema die geschorst werd door een gendertest. Ik was diep geraakt. Geschokt ook. Dat men een mens, een vrouw, zoiets kan aandoen.

Gisteren voelde ik weer diezelfde knoop in mijn buik over de discussie rondom Caster Semenya, de Zuid-Afrikaanse atlete waarvan de hele wereld zich nu afvraagt of ze dan wel een vrouw of een man is. Het lijkt me zo een pijnlijk gegeven dit.
Dat ze gaan onderzoeken of er ergens in je lijf testikels te vinden zijn, je testosterongehalte wordt onderzocht en je cellen worden onderzocht op XX en XY.
Sowieso pijnlijk, maar als de hele wereld daar dan ook nog met zijn neus bovenop zit, nadat je waarschijnlijk al je hele leven voor jongetje bent versleten lijkt me dat desastreuze gevolgen hebben voor je hele vrouwelijke sexuele identiteit.

In die documentaire die ik eerder noemde kwam naar voren dat Foekje Dillema deze ramp haar leven lang niet te boven is gekomen. Postuum kreeg ze wel eerherstel van de atletiekfederatie, maar wat heb je daaraan. Een bioloog veronderstelt dat Foekje een genetisch mozaïek 46XX en 46XY was. Door foutjes bij de bevruchting en de eerste celdelingen in het embryo zijn dan cellen gevormd met twee X-chromosomen (XX) en cellen met een X- en een Y-chromosoom (XY). Beide typen cellen komen dan naast elkaar voor, als een mozaïek over de huid. Dit is heel zeldzaam en in meer dan 90% van de gevallen zijn mensen met een XX/XY-mozaïek uiterlijk vrouw. Ik geloof er dus heilig in dat Caster Semenya bij die andere 10 procent hoort.
Zijn er veel XX-cellen, dan ontstaan er mannelijke geslachstklieren. Bij een bepaalde verhouding aan XX- en XY-cellen kunnen er (onderhuids) testikels of testiweefsel in de vrouwelijke geslachtsklieren groeien. Deze maken geen zaadcellen aan, maar wel het geslachtshormoon testosteron. (voor meer technische uitleg check Wikipedia)
Als Semenya een man zou zijn dan zou ze toch gewoon lekker met de mannen gaan meesporten!
Lijkt me logischer (en leuker ook). Alsof het er zo leuk aan toegaat tussen sportvrouwen... Een en al venijn lijkt mij.
Lijkt me ook meer geld opleveren, want mannelijke sporters verdienen vast meer dan vrouwelijke.
Omgekeerd heb ik trouwens nog nooit gehoord dat een mannelijke sporter ervan verdacht word een vrouw te zijn. Waarom niet? Weer die blabla over het zwakkere geslacht zeker... Wij winnen zogenaamd toch nooit.
Enfin. Het moge duidelijk wezen dat ik me dooderger en er ook echt een heel verdrietig gevoel van krijg. Ik denk dat ik even op Facebook uit ga zoeken hoe ik een supportpage voor haar kan oprichten (als die al niet bestaat).
En daarna ga ik mijn eigen chromosomen en geslachtsklieren onderzoeken, want met mijn lage stem en al die mannelijke kracht die ik in me heb, zou het ook zomaar kunnen dat ik testikels in mijn liesstreek heb zitten.
Je weet maar nooit.

2 opmerkingen:

anygoodones zei

Ja mevrouw, ik vind dat de mensen in een heel groot percentage (ongeacht studie) een te laag niveau halen betreft respect het leven van ander op psychologisch vlak. Wat de volksmond spreekt zou door de schrijvende pers moeten verdedigd naar de ethiek... schuldig als het bewijs is vastgesteld. Inderdaad de emotionele en psychische schade is enorm... Ik ben ervan overtuigd dat ze een mevrouw Caster Semenya is, andere vrouwen, zeker deze van Nigeria of de USA zien er naar mijn gevoel door uren lange arbeid ook mannelijk uit als het over spiermassa gaat... enkel hebben ze iets duidelijker vrouwelijke vormen. Ik heb geen twijfel, ze is een vrouw, niemand begeeft zich op een podium met een leugen als deze die is vooropgesteld.

Daar ik God niet ben kan het onmenselijk gebeurde niet teruggedraaid... laat ze nu maar in de zelfde stijl haar in eerherstel geworden.

Unknown zei

Ook erg is dat het NOS-journaal over deze kwestie berichtend, de Foekje-story ophaalde, zonder er bij te vertellen dat Foekje gerehabiliteerd is!

Neske, ben je er al uit? Helemaal vrouw?